Pole dance

Explore the Whitsundays

img_0970Hey guys,

Så er det tid til endnu en lille historie fra min rejse og denne gang handler det om Whitsunday øerne. Mange af jer kender eller har hørt til Whitsundays, som er et af de mest populære rejsemål i Australien (for ikke at nævne verdenen). De består af 74 forskellige øer, hvor størstedelen er ubeboede national park øer. Der er dog 4 øer, som har flere resorter liggende, hvis man vil bo på en af øerne. Whitsundays er placeret i hjertet af The Great Barrier Reef og tilbyder derfor de smukkeste snorkel eller dykkespots, hvor man ser de mest farverige koraller i verden. Whitehaven Beach er et must see, når man besøger øerne. Strande strækker sig over 7 km og hævdes at være en af de smukkeste strande nogensinde. Og dette forstår man også, når man besøger den, med dens hvide melede sand og det krystal blå vand, der er klarere end en swimmingpool. Udsigten som I ser på billede nummer 3 er taget fra Hill Inlet, som ligger i den nordlige ende af Whitehaven. Her ser man, hvordan de smukke sandbanker og vandet støder sammen og kreerer flotte, hvirvlende mønstre og farver.

Men nok fakta og nu til hvordan jeg oplevede the Whitsundays på en helt anderledes måde, end jeg nogensinde havde troet, jeg ville. Det var egentlig meningen, at vi ville booke et værelse på et af resorterne, men efter lidt reserach fandt vi ud af, at man kunne bestille en flerdages bådtur og opleve Whitsundays sejlende! Det er også en meget udbredt form for at rejse på, men vi gravede virkelig en diamant op, da vi fandt turen på et rigtigt sejlskib. Man kan altid tage på ture i yachts eller speedbåde, men en tur på et sejlskib, er ikke noget man ser lige så meget længere. Så vi var helt vildt lykkelige, da vi klikkede turen hjem og tog afsted en lørdag aften og kom hjem om tirsdagen.

Vi sejlede med skibet Solway Lass og overnattede tre nætter. Da vi ankom om aftenen på båden blev vi budt velkommen og indkvarteret på vores værelser. Første dag startede vi ud med en snorkel tur, hvor vi så den flotteste skilpadde og sejlede til Whitehaven Beach. Vi lagde anker tæt på stranden, men tog en gummibåd helt ind til stranden. Vejret startede ud med at være godt, men pludselig begyndte det, at hagle helt vildt. Det var sådan en surreal oplevelse, at stå i det klare vand og mærke varmen samtidig med, at det stod ned som bare pokker. Heldigvis klarede vejret hurtigt op. Da vi kom ud på båden igen, slog vi sejlene ud og fangede noget af den vind, der nu var tilbage. Det var smukt og idyllisk at sejle med fuldt udslåede sejl og ikke noget man lige sådan glemmer! Om aftenen drak vi nogle drinks og lærte de andre på båden at kende.

Næste dag tog vi til Hill Inlet for at nyde udsigten over sandbankerne. Her spottede vi også to slanger, som er de første (og nok også de sidste) vi ser her i Australien. Lidt skuffende, at vi ikke opdagede nogle i Daintree, det kunne lige have været prikken over i’et. Derefter snorklede vi ved to forskellige locations og spottede endnu en skilpadde!

Sidste dag nåede vi en morgen dukkert og så de smukke koraller for en sidste gang inden vi vendte bådens snude hjemad. Det var en god sejltur hjem og om aftenen endte næsten alle fra båden på Beaches, hvor crew’et også rigtig slog sig løs. Det var en kanon afslutning på en perfekt tur.

Jeg kan KUN anbefale at tage turen til Whitsundays og gøre det ved en bådtur!

I går var vi ude at snorkle ved Outer Reef, men det vil jeg fortælle mere om en anden gang. Og så vinker vi snart farvel til Australien, for i morgen flyver vi til Bali! Så husk at følge med på snapchat eller instagram @celinamathiesen for daglige updates.