Wednesday's whim: Bedårende badetøj

Guide til Gili Meno

Hey guys,

Vi har tilbragt to skønne dage på Gili Air og tager nu den lille båd videre til Gili Meno. Transporten til Gili øerne foregår via båd, som tager omkring 15-30 minutter alt afhængig af hvilken ø man besøger og om det er fra Lombok eller en af de andre Gili øer. Gili betyder ‘lille ø’, som altså passer perfekt til de små, flade øer de er. De tre øer har vidt forskellige kendetegn og det er derfor svært at fravælge en af øerne, hvis man besøger dem. Til fælles har de, at der ingen andre køretøjer end hestevogne og cykler er tilladt. Desuden er alle øerne omringet af smukke koralfisk og koralrev og det er meget besynderligt, hvis IKKE man ser en havskilpadde! Der er derfor også rigtig mange dykker- og snorkeludflugter. De lokale anbefaler at rejse til Gili øerne ved at sejle via Lombok og derefter til en af øerne, da havet til tider kan være mere uroligt ved den direkte linje. Det vil sige fra Padang Bai, Bali og direkte til Gili øerne, eller fra Padang Bai, Bali til Bangsal, Lombok og så til en af Gili øerne. Der er rigtig mange lokale, som vil prøve at sælge dig billetter til bådene på Lombok, men gå forbi disse og led efter Ticket Office, som er en lille skrank mod nord af Bangsal havnen. Her er priserne faste og står skrevet klart. De koster omkring IDR 20000 (10 kroner), men den eneste ulempe er, at man skal vente på, at båden bliver fyldt helt op, før den sejler. Alternativet er at booke en fast boat, men dette koster også langt mere (omkring de 100 kroner). Generelt er priserne på Gili øerne også lidt højere end Bali.

Hvis jeg skulle bedømme de tre forskellige øers strande ville Meno komme først, dernæst Air og til sidst Trawangan. Det der gør, at Air kommer på en anden plads er de store områder med søtang. Dette gjorde, at vandet så mørkt ud, selvom det var helt klart og var desuden ikke vildt lækkert at bade i. Men de steder, hvor søtanget ikke groede, var stranden og vandet lige så smukt som ved Meno. Gili Meno’s strand er fejlfri uden søtang, hvorimod Gili Trawangan’s ligger i bunden. Det er som om, at vandet er mere grumset og strandene langt mere beskidte. Dette skyldes nok også de mange turister og øens popularitet.

Men vi er altså ankommet til Meno, som snart vil vise sig at være den mest fantastiske ø. Øen er placeret i midten af de tre øer og er kendt for at være den roligste ø. Desuden har Meno de mest fantastiske strande og det reneste havvand. Rigtig mange vælger netop denne ø til bryllupsrejsen og det er helt forståeligt. Da vi lige ankom til øen blev vi dog mødt med noget af et chok. Til højre snakkede en gruppe dansk, bag os gik en familie med to børn som snakkede dansk, foran os nogle piger som OGSÅ snakkede dansk. Hurtigt følte vi, at vi havde taget til den forkerte destination og var ankommet til Mallorca for ALLE snakkede stort set kun dansk. Det var totalt weird, for vi havde glædet os til at have øen for os selv, men delte den hurtigt med resten af Danmark. Da vi var kommet os over chokket af antallet af danskere begyndte vi at traske mod hotellet, som vi havde på Maps. Det skal lige siges at vejene vi gik på var af sand og udover min 20 kg tunge rygsæk havde jeg (begrænsende som jeg er) også taget en håndbagage kuffert med som vejede nærmest det dobbelte (føltes det som om). Så mens jeg gik og bar på alt dette stoppede vi efter 15 minutter op og trak vejret. Vi spurgte om vej og fandt hurtigt ud af at lokationen på hotellet var helt forkert! Det lå i den helt modsatte ende af øen og selvom den kun er 2 km lang, skulle vi hele vejen tilbage igen. Med varmen, sandet og den efterhånden lidt tomme tålmodighed måtte vi se sandheden i øjnene og bestille en Cidomo. En cidomo er en hestevogn, som er den eneste form for transport de bruger på Gili øerne og selvom vi alle er vildt modstandere af dem, måtte vi smide bagagen på og gå ved siden af. Vi kunne simpelthen ikke bære på de tunge tasker hele vejen tilbage igen. Efter den besværlige tur til hotellet ankom vi endelig og kunne slappe af på hvad vi snart fandt ud af var den smukkeste ø vi nogensinde havde boet på.

Turtle Sanctuary

Få meter fra havnen finder du de sødeste små skilpaddeunger der svømmer rundt i forskellige basin alt afhængigt af hvilken størrelse de har. Man må ikke røre ved skilpadderne, da det kan forstyrre deres udvikling, men nøj hvor er det svært når de er så små og søde. Dog lugter de helt vildt, så brug ikke alt for lang tid der 😉

De smukkeste og reneste strande

Meno har de smukkeste strande og det smukkeste vand af alle tre øer. Så hvis der er et sted hvor du skal slappe maks af, er det helt klart her. Der er ingen søtang, intet skrald på stranden (de lokale rydder op og brænder af hver dag). Til gengæld er de lokale bedøvende ligeglade med HVAD de brænder af. Alt hvad der kan sættes ild til, bliver smidt op i en bunke. Ét er at brænde ekskrementer og lignende af, men når de begynder at smide dåser og plastic på bålet vækker det lidt bekymring.

Traditionel tattoo

Flere steder på alle Gili øerne reklamerer de med, at man kan få en traditionel tatovering. Jeg er lidt i tvivl om processen, men mener det er noget med nål uden elektricitet. I hvert fald er stedet vildt cool og bare et besøg værd i sig selv, selvom man ikke vil have en tatovering.

Restauranter:

Karma Beach

skaermbillede-2017-06-01-kl-13-42-22 skaermbillede-2017-06-01-kl-13-45-13

Billeder fra Tripadvisor

Nok det dyreste sted på hele Meno. Til gengæld er kvaliteten i top og indretningen virkelig lækker. Det er bambus på bambus og hvis du vælger at nyde din frokost der, kan du passende tage en lur på de overdækkede solsenge før eller efter. Karma byder på top smagfulde retter, men selvom det er det dyreste sted, synes jeg ikke det var THE BEST.

Seri Resort

img_2434img_2418 img_2424

Derimod er Seri Resort maks lækkert og klart mit favorit spisested og solsted på hele øen. Servicen er i top og du mangler aldrig noget. Med deres tre etager og udendørsareal på stranden kan du dine lige hvor du har lyst til. En frokost på rooftop og aftensmad ved vandet er en fuldført dag. Prøv den creamy fettuccine, jeg lover at du ikke fortryder! Desuden laver de de bedste juice og detox jeg har smagt på hele rejsen (JA vi snakker på alle de 2,5 måneder vi var afsted). Jeg kan slet ikke anbefale det her sted nok, og glæder mig til den dag jeg kommer tilbage!

MAHAMAYA

Endnu en topklasse restaurant. Her er det flotteste spot på Meno til at se solnedgangen, så sørg derfor også at reserver bord på forhånd, da alle pladser ud til vandet altid er fyldt op. Maden er lækker og smukt anrettet, dog er juicen ikke helt så kreativ lavet som maden. Virkelig flotte toiletter, hvilket er et mega plus i min bog 😉

Comido

5c109125a01f152e5528aa18f7a85293Billede fra pinterest.com

Jeg har ikke selv taget nogle billeder af hestevognene selv, egentlig ikke fordi jeg vil prøve at benægte de var der, for om jeg tager billeder eller ej vil de fortsat være den mest populære transport, men jeg havde bare ikke nogen trang til at skulle putte den oplevelse på et billede. Da der ikke er nogle biler eller scootere på øen bliver hestevognene brugt hyppigt til transport. Jeg har en ret stærk holdning til brug af dem, for jeg ved selvfølgelig godt, at heste er et arbejdsdyr og de skal helt sikkert også kunne klare at trække nogle personer i en vogn, men jeg kan ikke lade være med at bide tænderne sammen, når jeg ser fem fede, dovne personer MED alt deres bagage i vognen udover dem selv, blive trukket afsted af den stakkels hest, som tydeligvis ikke bliver overfodret. Vi brugte selv hestevognen, så jeg skal ikke sidde og prædike om, at man skal protestere helt imod dem, for som jeg skrev tidligere er heste beregnet til at trække tunge ting, men come on brug dem nu lige med omtanke ikke. Så hvis jeg skal give et godt råd til andre der skal afsted til gili øerne så gør ligesom vi gjorde. Find en hest som ser sund og rask ud og smid så bagagen op på vognen, send hesten og manden, der styrer den, afsted til det angivelige hotel I skal bo på og vent så med at betale ham, til I selv kommer hen til hotellet på gåben. Ingen af øerne er så store, at man ikke kan gå hen til sit hotel og så får du også set noget af øen allerede der! WIN WIN!