Wedneday's whim: Steal the look

Hvordan får du lyst og tid til træning?

img_2125Hey guys,

I dag skal vi snakke om noget, vi alle nok har det lidt svært ved en gang i mellem. Det er noget der kan være pokkers sjovt, men også pokkers udueligt og træls. Det er noget der kan give blod på tanden, men også få dig til at give op og flå chipsposen fra hinanden. Som I nok allerede har gættet skal vi snakke om træning. Hvordan får man energi til træning samt lyst? Hvordan opnår man bedst resultater? Hvordan kommer man hurtigt og nemt til en fitness gudekrop? For at være ærlig, er der ikke noget korrekt svar på nogle af de spørgsmål. Og så skal det også siges, at man på ingen måder hurtigt og nemt opnår de resultater, som fitness eksperter har brugt flere år på at opnå og stadig arbejder hårdt for at vedvare. Der er intet rigtigt svar på, hvordan man kommer i form, men vi kan snakke lidt om, hvordan man kommer godt på vej (i hvert fald hvordan jeg tror det).

 


Først og fremmest er det en god idé, allerede inden du starter i fitness centeret eller løbeklubben, at tænke over hvorfor du egentlig vil starte. Rigtig mange (hvis ikke alle) starter med fitness, fordi de vil have lidt flere tonede mavemuskler eller indsnævre den lille cupcake form, som næsten alle kvinder oplever at få en gang (eller to) i livet. Og hertil er der så nogle der mener, at hvis ikke man ændrer sin holdning til, at man vil træne, fordi man vil leve en sund livsstil, så opnår man aldrig resultater man bliver tilfreds med. BULLSHIT. Jeg tror helt sikkert på, at man bliver nødt til at have et andet billede i hovedet, end en perfekt krop, når man træner. Men jeg tror også det handler om balance. Jeg nægter simpelthen bare at tro på, at det er muligt helt at lukke af for ideen, om at få en lækker krop og derimod kun tænke på, at man træner fordi man vil leve sundt og have det godt indeni. Jeg tror, at det handler om at kombinere de to ting og så komme i gang med træningen, fordi du vil have en sundere levevis, men for satan, hvor vil du også rocke den bikini til sommer, som du har ladet ligge i skabet i et år nu. Alt med måde og det samme med vores tanker. Hvis man kun fokuserer på at træne udelukkende for sit helbred, kan det ende i en ret så forstyrrende livsstil, hvor man er bange for at spise noget som helst forkert. Og hvis man derimod kun fokuserer på at træne udelukkende for sit udseende, kan det virkelig også ende galt. En god idé kunne være at sætte sig ned og begynde at skrive, hvorfor man egentlig gerne vil træne. For for at være ærlig, gik der også lang tid, før jeg fik vendt mine tanker til at være på en god kombination af sund levevis og tonet ydre (og for at være mere ærlig, falder jeg stadig tilbage nogle gange og tænker kun på det ydre, indtil jeg får motivationen på rette spor igen). Jeg er på ingen måde uddannet eller ekspert inden for træning, men som jeg også skrev tidligere er det blot, hvordan jeg tænker og har erfaret selv.

 


Nu hvor vi så faktisk har sat os for, at vi gerne vil træne fordi vi vil leve sundere og kæmpe lidt for den sundhed og krop vi fortjener at have, er det på tide at finde ud af, hvilken slags træning der virker bedst. Og tro mig, det er ikke bare en hurtig process, men noget der tager flere måneders afprøvelse. Det vigtigste er, at man finder noget som er sjovt. Noget som man rent faktisk godt kan lide at lave. For hvis du tvinger dig selv til at dyrke en slags motion, som egentlig bare er (excuse my language) røvkedeligt for dig, så falder du nemt fra og kommer tilbage til startpunktet igen. Jeg har fx selv fundet ud af, at jeg sjældent skal dyrke motion alene. For mig virker hold derfor hammer godt. Jeg kan godt lide det med, at jeg har et tidspunkt, hvor jeg skal være til træning på, og at jeg ikke bare kan skippe 1 time før fordi jeg ikke orker. På den måde kommer jeg afsted; også selvom det er fredag morgen kl 6. Desuden synes jeg, det virkelig fede ved holdtræning er den motivation, man får fra hinanden. Uanset om det er verbalt eller bare fordi man (ligesom jeg) lidt er et konkurrencemenneske. Når man ellers virkelig bare har lyst til at give op (og det gør man for det meste, hvis man bare er alene på et løbebånd), så kigger man på en fra holdet og giver den lige en ekstra tand og presser sig selv yderligere. Jeg har også fundet ud af, at jeg er elendig til at løbe i Danmark. Og ja det lyder mærkeligt, men da jeg var afsted på rejsen til Australien og Indonesien var jeg ude at løbe ret tit. Men så snart jeg kom tilbage til Danmark, kunne jeg slet ikke komme afsted og jeg har endelig fundet ud af hvorfor. Jeg synes det er kedeligt. Grunden til det var så let for mig at komme afsted på turen, var fordi der var nye steder at se på hver løbetur. Nye mennesker at løbe forbi, nye floder at følge, hver gang var der ny energi, fordi jeg så frem til at opdage nye steder.


Så det vigtigste er, at du finder din egen ting. Det kan godt være, at hende den super lækre fitness guru fra Instagram synes det er vildt sjovt at bruge tid i vægtrummet og på løbebåndet, men hvis ikke du har det på samme måde, er det vigtigt at huske på, at der er SÅ mange forskellige alternativer. You do you!

 


Jeg håber I fik lidt ud af, hvordan min tankegang omkring træning er og kunne bruge de forskellige råd og vejledninger. Jeg er jo trods alt ikke fitnessinstruktør eller noget som helst i den retning, så det  handler i det hele taget om at lytte til hinanden for fif og råd, men i sidste ende er det dig selv som bestemmer og bestemt også dig selv som har ansvar.

 

xx <3

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Wedneday's whim: Steal the look