Wednesday's whim: Study chic(k)

Guide til Ubud, Bali

Hey guys,

Her får I sidste del af mine guides til Indonesien, som også er min yndlingsby på Bali. Det er nemlig smukke Ubud, som ligger i hjertet af Bali. Ubud er den mest kulturelle og flotte by i den forstand, at naturen er så intakt og vedligeholdt i forhold til andre ligeså turistede byer. For at komme til Ubud kan man leje en taxa (men dette er ret dyrt, så anbefaler jeg ikke), man kan bruge Uber eller, ligesom vi gjorde, hyre en chauffør til at køre rundt til forskellige locations hele dagen. Det er en smart idé, idet man altid har transporten lige ved hånden og så er det slet ikke så dyrt, hvis bare man er nogle stykker sammen. Selve byen kan man gå eller cykle rundt i, men hvis man vil se vandfald, templer mm. er det bedst at leje/hyre en bil/chauffør. Ubud er mest kendt for deres mange ‘rice terraces’ og Monkey Forest. Selv besøgte vi ikke abestedet, da jeg for det første har hørt, det er alt for aggressive aber, der holder til der og så er det overrendt med mennesker og for det andet var vi i den mere vilde (frie) Monkey Forest på Lombok (Læs guiden HER). Vi nåede ikke at bo i Ubud, da vi havde planlagt hotel og villa inden vi ankom på Bali, men næste gang vil jeg klart foretrække nogle dage i de rolige og absolut smukke omgivelser…

Kemenuh Butterfly Parkpicmonkey-collage

Sommerfugle parken ligger for sig selv og væk fra al støj og larm. Indgang koster 50 kroner. Parken er indrettet tropisk og til sommerfuglenes levevilkår. Man oplever, hvordan sommerfuglene lever, kan se, hvordan de mange pupper vokser side om side og kan få de helt store sommerfugle på hånden/skulderen af en passer. Hvis du er ekstrem heldig, lander en lille sommerfugl på din hånd og bliver siddende. Det siges at betyde lykke fremover og jeg var som den eneste af os alle så heldig at blive ‘udvalgt’ (when is that extra luck coming though). Det var en fantastisk og beroligende oplevelse (bortset fra pupperummet, det var altså lidt creepy, haha!)

Tegenungang Waterfallimg_2624

Vandfaldet Tegenungang er et af de mange vandfald på Bali. Vi tog hertil, da vi ikke rigtig kendte andre, men det er en rigtig god idé at komme om morgenen, hvis ikke man vil støde på de mange andre turister, som også vil beundre vandfaldet. Det koster 5 kr for entré og hvis man vil videre op og se (der hvor billedet er taget) koster det yderligere 5 kr, hvilket er småpenge for mange, men princippet er lidt latterligt i og med det er samme vandfald bare forskellige udkigspunkter. Klart et godt spot for billeder og man kunne også bade i vandfaldet, hvilket er et stort plus i min ‘vandfaldsbog’ 🙂

Ubud Market

img_2857 img_2864

Do not go here. Dette er en guide til Ubud og selvom det nok er indforstået, at man kun anbefaler ting i guides, gør jeg altså lige det modsatte nu. Vi tog på Ubud marked, da vi havde hørt rigtig meget om det og pga størrelsen. Og ja, det var enormt stort i flere etager, men hver eneste bod solgte (næsten) det samme. Der var enkelte fine boder, men alle tingene kan man få på andre markedspladser i byer, der ikke er så svære at komme til (det tager godt to timer fra Kuta at komme til Ubud pga trafik og de dårlige veje.) Så hvis du alligevel er i Ubud kan du godt besøge markedet, men hvis du kun vil til Ubud for at opleve markedet, så lad vær.

Rice Terraceimg_2873-2 img_2958

Noget af det smukkeste ved Ubud er alle rismarkerne. Og så er der enkelte ris ‘terrasser’ (Rice Terraces), som er rismarker bygget op og i flotte mønstre og niveauer. Man kan gå en lang tur langs stierne, jeg fik desværre ikke fornøjelsen af dette, da jeg stadig var syg fra mit insektstik, så det var simpelthen for udmattende for mig (der er pænt mange trin). Men pigerne tog billeder af turen og det er noget helt andet at være i selve terrassen end at se den oppefra. Begge ting skal opleves, det er helt sikkert.

Mount Baturimg_3080 img_3095img_3148img_3153 img_3138

Puhhhha. Det er min første tanke når jeg skal skrive om Mount Batur. Men det er både et puhha-hvor-er-det-hårdt og et puhhha-hvor-er-det-det-hele-værd. Mount Batur er vulkanen, som vi valgte at bestige natten efter vi havde trasket hele Ubud igennem og først kom hjem kl 22:30. Igen er det en god idé at bestige vulkanen, når du bor i Ubud og ikke ligesom os. Vi boede i Kuta og måtte køre kl 1 om natten (2 timers søvn!) pga den mega travle trafik, der er i gaden om natten. Vi ankom 3 timer efter og begyndte at bestige vulkanen lidt i 5. Det var bælragende mørkt, så man skulle se sig for, når man tog step by step opad. Turen op var cirka 3 kilometer og tog os cirka 2 timer, da det var så stejlt. Vi så den smukke solopgang og fik lidt morgenmad samt varm kakao. Det var klart turen værd, men næste gang ville det have været smart at tage skiftetøj med, da man sveder på vejen og når man så sidder stille og kigger på solopgangen, bliver det VIRKELIG koldt. Jeg endte med at blive rimelig syg efter, så jeg har lært min lektie! Turen ned var længere, men tog kortere tid. Den var 5 km og tog os 1 time og tre kvarter og var meget mere jævn og lige end da vi skulle bestige. Vi fik god motion, smukke billeder af solopgangen (og vilde aber på toppen!) og faldt i søvn på 5 minutter i bilen på vej hjem.

Tirta Empul Templeimg_2982 img_2997

Når man besøger Bali, er det et must at besøge et af dets mange udsmykkede templer og lære lidt om kulturen og deres tro. Der er rigtig mange templer at vælge og det var helt tilfældigt, vi så dette, da vores chauffør anbefalede det. Det befinder sig 30 minutter nord for Ubud og der er en del turister, men jeg føler ikke vi blev overrendt, da vi var der. Templet består af mange forskellige pladser, hvor forskellige ritualer udføres. Første billede er af den hellige kilde, hvor man kunne blive renset både turister og indfødte. Andre steder blev holdt lukket for de indfødte, så de kunne få fred til at bede og udføre deres ritualer, hvilket er helt forståeligt. For at sætte ben på tempelpladsen SKAL man være iført en sarong (den fine blomstrede ‘nederdel’ jeg har på på nummer to billede) og der var en speciel plads vi ikke måtte besøge, medmindre vores hår var opsat.

Terra Cottaimg_2778 img_2844 img_2839 img_2812

Vi fik lunch på Terra Cotta og fik en udsigt til, der fik kæben af led. Terra Cotta er oprigtigt et hotel/bungalow resort, men har en offentlig restaurant, hvor man kan nyde deres hjemmelavede mad med (til dels) hjemmelavede ingredienser i de smukke omgivelser. De åbner først køkkenet lidt sent, så morgenmad kan desværre ikke fås, hvis ikke man bor der. Men hvis I mangler et sted at spise en dag, kan det fuldt ud anbefales og så laver de også nogle rigtig lækre juices!

Swept Awaypicmonkey-collage-2img_3032img_3035

I’m S-W-E-P-T A-W-A-Y! Navnet passer perfekt. Jeg er stadig blown OG swept away, når jeg ser tilbage på billederne fra denne magiske aften. SA er et luksus villa og spa resort, som ligger lige ud til floden. Lobby og morgenmadsrestauranten ligger placeret ‘øverst’, hvor der er udsigt ned til floden. Du kommer til aftenrestauranten i en golfvogn, da der er et pænt stykke ned ad bakke (så tænk lige på vej hjem igen med maven fyldt;) ). Her bliver du mødt af det smukkeste syn nogensinde. Flere hundrede lys er tændt hele vejen fra restauranten og ned til floden, hvor få borde er placeret. Det hele er magisk og sensuelt og man føler sig straks afslappet. Maden er helt sikkert til den dyre side, når man snakker balinesiske priser, men omregnet svarer priserne på restauranten til en almindelig middag på en dansk restaurant, så taget omgivelserne, servicen og maden i betragtning får man SÅ meget for pengene. Det bedste og mest harmoniske sted vi spiste i hele Indonesien.

River Rafting Ayung River

7cf75ec175a8f66e6c7ce588ff2bda4e

Billede fra pinterest.com

Da vi havde vores sidste dag, følte vi, at vi lige manglede en sidste ting inden vi tog hjem: River rafting! Så da vi havde pakket vores kufferter og smidt dem ind i bilen, var vi på vej mod floden Ayung i Ubud. Her fik vi udstyr og en sød guide som skulle lede vores gummibåd. Ud kom vi på den cirka to timers lange tur og her fik vi både sus i maven og nydt omgivelserne i den flotte natur en aller sidste gang. Jeg vil sige, at jeg havde troet det var meget vildere og havde da også regnet med nogle frie fald, men det var der desværre ikke nogle af. Dog var der små vandfald vi bumpede ned af og vi sejlede endda ind under et stort vandfald og blev ekstra godt våde! Et ekstrem hyggelig tur inden hjemrejsen og da vi sad i bilen mod lufthavnen var vi alle fyldte med glæde og tænkte én tanke: sikke en brilliant måde at afslutte vores 2,5 måneders fantastiske rejse på…

Det var alt fra Ubud, i kan læse de andre guides herunder:

Gili Meno Guide
Gili Air Guide
Gili T Guide
Lombok Guide
Kuta, Bali Guide
Sanur, Bali Guide

Jeg håber I nød de forskellige guides og kan tage brug af dem i fremtiden. Skriv endelig, hvis I har nogle spørgsmål.